ΚΩΣΤΑΣ ΠΡΕΤΕΝΤΕΡΗΣ

Λίστα Θεατρικών Έργων

Κώστας Πρετεντέρης

Για να ακούσετε το θεατρικό έργο, πατήστε πάνω στον τίτλο της ηχογράφησης.

Λιστα Ηχογραφησεων

Λίγα λόγια για τον Συγγραφέα:

Γεννημένος στην Αθήνα το 1926, άρχισε να γράφει νούμερα για επιθεωρήσεις προτού ακόμη τελειώσει το Πειραματικό Σχολείο στο οποίο φοιτούσε.
Εγραψε τεράστιες επιτυχίες για το ραδιόφωνο και ήταν τόσο μεγάλη η απήχηση που οι παλαιότεροι θυμούνται τους δρόμους να αδειάζουν την ώρα της μετάδοσης των εκπομπών, όπως "Το ημερολόγιο ενός θυρωρού", "Τα καθημερινά του καθημερινού" με τον Δημήτρη Χορν, "Το νυφικό κρεβάτι" με την Ελλη Λαμπέτη και τον Δημήτρη Χορν.
Σε 12 χρόνια, από το 1953 ως το 1961, έγραψε 15 επιθεωρήσεις. Η πρώτη του "Και ο μήνας έχει 9" ανέβηκε στο θέατρο Περοκέ από τον θίασο Αρνίδη. Σε αυτή την πρώτη περίοδο έγραψε τις επιθεωρήσεις "Κόκα-Κόλα", που παίχθηκε από τον θίασο Ντιριντάουνα, "Δόγμα γυναίκας", "Σιγά και με το μαλακό", "Ροζ μπαλέτα", που ανέβηκαν στο θέατρο Ακροπόλ από τον θίασο Μπουρνέλη, "Ελλάδα για την Ελλάδα" και "Πασχαλινό κοκτέιλ", που παρουσιάστηκαν στο θέατρο Κυβέλης από τον θίασο Καλουτά.

Το 1962 αρχίζει μια νέα δημιουργική περίοδος για τον Κώστα Πρετεντέρη που γράφει το πρώτο έργο πρόζας σε συνεργασία με τον Ασημάκη Γιαλαμά. Πρόκειται για το έργο "Τα παιδιά μας οι κέρβεροι", το οποίο ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία από τον θίασο της Κατερίνας.
Το συγγραφικό ντούο συνεργάστηκε επί μία δεκαετία και παρουσίασε περί τις 20 κωμωδίες. Πολύ μεγάλη απήχηση είχαν έργα όπως "Η δεσποινίς διευθυντής" από τον θίασο Τζένης Καρέζη το 1963, "Μιας πεντάρας νιάτα" από τον θίασο Χριστίνας Σύλβα στο θέατρο Μινώα το 1965, "Η κόμισσα της φάμπρικας" από τον θίασο Κοντού-Ληναίου στο θέατρο Φλόριντα το 1966, "Κάτι κουρασμένα παλικάρια" από τον θίασο Κωνσταντάρα-Κοντού στο θέατρο Διάνα το 1967 και τον ίδιο χρόνο "Ενας ιππότης για τη Βασούλα" από τον θίασο Τζένης Καρέζη στο θέατρο Αττικό.
Στη δεκαετία του '70 έγραψε οκτώ επιθεωρήσεις ενώ κάθε χρόνο παιζόταν τουλάχιστον μία κωμωδία του σε κάποιο θέατρο.

Ο Κώστας Πρετεντέρης ήταν από τους πρώτους που εργάστηκαν στην ελληνική τηλεόραση από τις αρχές της δεκαετίας του '70. Εγραψε τον "Κύριο συνήγορο", την πρώτη ελληνική σειρά γραμμένη ειδικά για την τηλεόραση, και τα σίριαλ "Κοκορόμυαλη", "Ονειροπαρμένος", "Εκείνες κι εγώ", "Τα παιδιά του Ζεβεδαίου" και το θρυλικό "Η γειτονιά μας".
Παράλληλα με τις συγγραφικές του δραστηριότητες ο Κώστας Πρετεντέρης εργάστηκε στις αθηναϊκές εφημερίδες «Βραδυνή», «Αθηναϊκή», «Καθημερινή» και «Ελευθεροτυπία», βρίσκοντας έναν ακόμη τρόπο για να διοχετεύσει το χιούμορ του μέσα από ευθυμογραφήματα.

Μάριος Πλωρίτης:
Το προλογικό σημείωμα του Μάριου Πλωρίτη έχει τίτλο «Ο χαρίεις Πρετεντέρης».
Αναφέρεται στις παρέες που μαζεύονταν τα βράδια κατά τις δεκαετίες του '50 και του '60 στο κομμάτι της Φωκίωνος Νέγρη που ήταν γνωστό ως «Τα νερά». Γράφει λοιπόν ο Μάριος Πλωρίτης:
«Σίγουρα καθένας είχε κι εγωισμούς και "πλέγματα" και πίκρες κι αντιπάθειες. Δεν τις έκαναν όμως τρόπο και σκοπό της ζωής τους. Κι εκεί στα νυχτερινά "Νερά", σαν να τις παρόπλιζαν κι αυτές, κι οι συζητήσεις ως τις μικρές ώρες ήταν περισσότερο μια ατέρμονη αντισφαίριση από ειρωνικά σχόλια, αλμυρές ιστορίες, γουστόζικα πειράγματα, απ' όπου δεν εξαιρούσαν οι "πειραχτές" ούτε τον εαυτό τους. Οι πιο κεφάτοι εκείνων των συνάξεων ήταν ο Νίκος Τσιφόρος και ο Κώστας Πρετεντέρης. Περισσότερο κοφτός και καυτερός ο πρώτος. Περισσότερο απαλός και γελαστός ο δεύτερος. Κι έτσι τον θυμάμαι πάντα ­ ένα γελαστό παιδί. Ως το τέλος, το τόσο πρόωρο κι απρόσμενο».

Για τη συνεργασία σε κωμωδίες με τον Ασημάκη Γιαλαμά ο Μάριος Πλωρίτης αναφέρει:
«Εκεί έδωσε (έδωσαν) τα διαπιστευτήριά του (τους), που θα μπορούσες να πεις ότι έχουν αυτήν την αγαθότητα: όχι μόνο στέρεη σκηνική τεχνική, εύστροφο διάλογο, ευρηματικά επεισόδια. Αλλά και το σπουδαιότερο σωστή διαγραφή της ρωμέικης πραγματικότητας, όπου η κωμωδία δεν γίνεται ποτέ κλωτσοπατινάδα, η σάτιρα δεν ξεπέφτει ποτέ στη χυδαιότητα, τα πρόσωπα δεν είναι ανδρείκελα και καρικατούρες. Τα έργα αυτά σέβονται και τη λογική και το κοινό, έχουν "αλήθεια" ­ που χωρίς της, η κωμωδία καταντά κακό τσίρκο ­ και "συμπάθεια" για τους ταλαίπωρους και ταλαιπωρούντες ήρωές τους.
Θα προσθέσω, ακόμα, και μια λέξη που σήμερα μοιάζει "παλαιομοδίτικη" αλλά ποτέ δεν είναι: ευγένεια, που πηγάζει από τον χαρακτήρα και το ήθος του δημιουργού τους.
Σε όσα έγραψε, ο Κώστας Πρετεντέρης γελάει με τα πάθη και τα παθήματα των ανθρώπων και της εποχής ­ δεν σαρκάζει με κακεντρέχεια. Ευθυμεί το θέατρο ­ δεν το ευτελίζει. Τέρπει το κοινό ­ δεν το εκβαρβαρώνει. Κι αυτό, δεν είναι μικρό χάρισμα και δώρημα, σ' έναν καιρό και σ' έναν κόσμο, όπου το γέλιο παίρνει συχνά τη μορφή βιασμού και εκφαυλισμού».

Ασημάκης Γιαλαμάς: «Ξεχώρισε από τη χορεία των ομοτέχνων του»
Στον πρόλογό του ο Ασημάκης Γιαλαμάς υπογραμμίζει ότι τα θεατρικά κείμενα ήταν ένα μόνο μέρος του ταλαντούχου συγγραφέα:
«Η δημιουργία του Κώστα Πρετεντέρη, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, ήταν πολύ σημαντική. Τόσο, που τον ξεχώρισε από τη χορεία των ομοτέχνων του. Και σήμερα, αναφερόμενη, αποτελεί δείγμα και μαρτυρία τού τι θα μπορούσε να προσφέρει ακόμη, αν η Μοίρα δεν του έκοβε το νήμα της ζωής, πάνω στο ωριμότερο στάδιο της ηλικίας του. Αυτός ο τόμος αυτής της μαρτυρίας αποτελεί στοιχείο. Της μαρτυρίας τού πόσο μεγάλη ήταν η απώλεια αυτού του ανθρώπου, με το λαμπρό πνεύμα και τις μεγάλες συγγραφικές ικανότητες».

Πέθανε το 1978, σε ηλικία 52 ετών.

Λίγα λόγια για τα ηχογρφημένα έργα:

Πασχαλινή Επιθεώρηση του Ραδιοφωνικού Σταθμού σε κείμενα του Κώστα Πρετεντέρη (1964).

Οι συντελεστές της Επιθεώρησης για το Ραδιοφωνικό Θέατρο

  • ΡΑΔΙΟΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ικαρος
  • ΜΟΥΣΙΚΗ: Μανώλη Μικέλη
  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Νίτσα Μαρούδα, Σάσα Καζέλη, Γιώργος Γαβρηιλίδης, Μαρίκα Κρεβατά, Νάσος Κεδράκας Βίλμα Κύρου, Τάκης Μιλιάδης, Κάκια Κοντοπούλου, Κώστας Βουτσάς.
  • ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ: Γιάννης Βογιατζής, Άντζελα Ζήλια.
  • ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Ικαρος, Ελένη Κριτή.
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 48 λεπτά

Χριστουγεννιάτικη επιθεώρηση για τον Ραδιοφωνικο Σταθμό, γραμμένη από τον Κώστα Πρετεντέρη σε μουσική του Μίμη Πλέσσα.

  • ΜΟΥΣΙΚΗ: Μίμης Πλέσσας.
  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Κάκια Κοντοπούλου, Ντίνα Βούλγαρη, Ντίνος Ηλιόπουλος, Κάκια Αναλυτή, Καίτη Ντιριντάουα, Νίκος Σταυρίδης, Ρένα Ντορ, Τάκης Μηλιάδης, Γιάννης Γκιωνάκης Μαρίκα Νέζερ, Κούλης Στολίγκας Μίμης Φωτόπουλος, Γιάννης Φέρμης, Γιώργος Πλούτης, Τάσος Γιαννόπουλος, Δημήτρης Χορν.
  • ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ: Μάρω Κονρού, Χρήστος Ευθυμίου.
  • ΚΟΜΠΕ: Δημήτρης Νικολαΐδης.
  • ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ: Τζένη Βάνου.
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Κώστας Σεϊτανίδης.
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Ηλίας Σαγιάς.
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 52 λεπτά

Το έργο αποτελεί μια κλασσική κωμωδία ηθών του συγγραφικού διδύμου Ασημάκη Γιαλαμά - Κώστα Πρετεντέρη την εποχή του 1964, ακολουθει τις σεναριακές συμβάσεις και τυποποιήσεις, έτσι ώστε μετά από μια σειρά τσακωμών και παρεξηγήσεων και κωμικών καταστάσεων, να οδηγήσει την ερωτική επιθυμία των δύο πρωταγωνιστών σε αίσιο τέλος.
Τη σύγχρονη έρευνα έχει απασχολήσει ως προς το πως αναπαριστάνωνται οι έμφυλοι ρόλοι στο συγκεκριμένο έργο. Έτσι από τη μια, η Λίλα, σκιαγραφείται ως μια δυναμική, μορφωμένη γυναίκα με κυρίαρχη θέση στο ανδροκρατούμενο εργασιακό της περιβάλλον, αλλά πρέπει να απαρνηθεί οικειοθελώς την προσωπικότητά της προκειμένου να γίνει αποδεκτή από τους άνδρες. Από την άλλη πλευρά ο Αλέκος Σαμιωτάκης προβάλλεται ως ωραίος άνδρας με παρουσιαστικό, έμπειρος, με επαγγελματικό κύρος. Τα στερεότυπα σχετίζονται και με τη σεξουαλικότητα, η οποία είναι προνόμιο ανδρικό, ο Αλέκος διαθέτει πληθώρα φιλενάδων, ενώ η Λίλα είναι άπειρη, και προβάλλεται ως άσπιλη και αγνή. Στον αντίποδά της βρίσκεται η Βίκυ, η θηλυκότητα της οποίας, παρουσιάζεται στερεοτυπικά, αργόσχολη, πάντα βαμμένη, ντυμένη προκλητικά. Η προσπάθεια της Λίλας να ανταγωνιστεί τη Βίκυ ως προς τη θηλυκότητά της, διακωμωδείται.
Αντιλαμβανόμενη τι έχει συμβεί φορά τα γυαλιά της σπεύδοντας να αποκατάστήσει την τάξη και να υποβάλει παραίτηση. Τα γυαλιά, εδώ συμβολίζουν τη διανοούμενη καιμη επιθυμητή,ενώ χωρίς αυτά, το αντικείμενο της επιθυμίας. Τελικά συμμορφώνεται στην κυρίαρχη θηλυκότητα και ολοκληρώνεται ως γυναίκα δια μέσου του γάμου. Η πατριαρχική τάξη έχει αποκατασταθεί.

Υπόθεση
Η πρώτη μέρα επιστροφής του στο γραφείο έπειτα από απουσία στη βόρεια Ελλάδα για δουλειές, εξελίσσεται για έναν φιλόδοξο αλλά και δανδή νεαρό υπομηχανικό, γεμάτη εκπλήξεις. Συναντά την όμορφη διευθύντριά του και, μη γνωρίζοντας την ιδιότητά της, αρχίζει να την φλερτάρει. Εκείνη, αντιδρά αρνητικά και τον επαναφέρει "άγαρμπα" στην τάξη, καθώς πρόκειται για μια κοπέλα με βαθιά συντηρητικές αρχές.

  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντίνος Δημόπουλος
  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Κώστας Κοκκάκης, Θεοδόσης Ισαακίδης, Βέρα Κρούσκα, Ιάκωβος Ψαρράς, Θάλεια Αργυρίου, Θάνος Καλλιώρας, Δημήτρης Τσούτσης, Λεωνίδας Μαρμαρίδης, Βάγια Κωφού, Θάλεια Παπάζογλου, Μάνια Τεχριτζόγλου, Ελένη Τσακάλου, Ελευθερία Σπανού, Βλάσης Ζώτης, Χρήστος Σάββας, Βίκυ Γεωργαλά-Γιορέτη.
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Τζένη Ιγνατιάδη, Κική Καραδήμα
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Δημήτρης Φραγκουδάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 ώρα και 47 λεπτά

Η Βασούλα είναι μια φτωχή κοπέλα που εργάζεται ως γραμματέας, συνοδός, αλλά και αναγνώστρια μιας ιδιότροπης ηλικιωμένης κυρίας, της κυρίας Κλειούς, η οποία λατρεύει τα ιπποτικά μυθιστορήματα και ζει απομονωμένη στη βίλα της, μαζί με τον πιστό της υπηρέτη, τον Αριστείδη.
Κάποια μέρα που η κυρία Κλειώ απουσιάζει, η Βασούλα δέχεται την επίσκεψη ενός ζευγαριού, της Πόπης και του Μήτσου Μπεζεσθαίνη, οι οποίοι της ζητούν να τους φιλοξενήσει. Η ξαφνική επιστροφή της κυρίας Κλειούς προκαλεί μεγάλη αναστάτωση και αναγκάζει τη Βασούλα να συστήσει τον Μήτσο σαν άντρα της, ο οποίος είναι ναυτικός και λείπει συχνά.
Όταν η κυρία Κλειώ πεθαίνει και αφήνει την περιουσία της στη Βασούλα, στη διαθήκη της την αποκαλεί «σύζυγο Δημητρίου Μπεζεσθαίνη». Τώρα λοιπόν αρχίζουν τα προβλήματα, τα οποία δεν λύνονται παρά μόνο όταν η Βασούλα παντρευτεί τον Μήτσο, ο οποίος στο μεταξύ έχει χωρίσει με την Πόπη.

Μια κωμωδία του συγγραφικού διδύμου Ασημάκη Γιαλαμά - Κώστα Πρετεντέρη που έγραψε τη δική της ιστορία στην εποχή της... και άφησε εποχή.
Ανέβηκε από τον θίασο Τζένη Καρέζη στο "Αττικόν" το 1967 και μεταφέρθηκε στο κινηματογράφο το 1968 από τον Γιάννη Δαλιανίδη.

Οι συντελεστές του έργου "Ένας Ιππότης για τη Βασούλα" του Ασημάκη Γιαλαμά & Κώστα Πρετεντέρη στο Ραδιοφωνικό Θέατρο της Τετάρτης.

  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θεόφιλος Ζαμάνης
  • ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ισμήνη Μεντάκη
  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ρίτα Μουσούρη, Νίκος Μπακογιάννης, Άννα Κυριακού, Σταύρος Ξενίδης, Χαρά Κανδρεβιώτου, Χρήστος Νέγκας, Γιάννης Αργύρης, Κάτια Τσαλίνοβα.
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΗΧΩΝ: Γίτσα Βαλμά
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Θανάσης Πολίτης
  • ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Βύκη Μουνδρέα
  • ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ: 1971
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 ώρα και 29 λεπτά

Το δίδυμο των νεοελλήνων θεατρικών συγγραφέων Aσημάκη Γιαλαμά και Kώστα Πρετεντέρη, έχει στο ενεργητικό του μεγάλες επιτυχίες με ζωντανό και εύστοχο λόγο, με πολλά μηνύματα και πολλές αλήθειες.
Το θεατρικό έργο ανέβηκε το 1966 και έγινε γνωστό από την κινηματογραφική ομώνυμη ταινία που προβλήθηκε το 1968. Επιτρέψτε μας να πιστεύουμε ότι «Η Κόμισσα της Φάμπρικας» είναι ένα έργο ακόμα επίκαιρο με διάσπαρτο πολιτικό και κοινωνικό σχολιασμό. Πάμε λοιπόν πάλι πίσω στα χρόνια του 1960, όπου η ελληνική κοινωνία βράζει, εξελίσσεται και συνταράσσεται όπως ακριβώς η σημερινή.

Στο πρωτότυπο σενάριο τρία πρώτα ξαδέλφια που έχουν το ίδιο ονοματεπώνυμο, κατοικούν στην ίδια αυλή. Ο πρώτος είναι αστυφύλακας, ο δεύτερος επαγγελματίας άνεργος κομμουνιστής και ο τρίτος σεσημασμένος απατεώνας. Το έργο χτίζεται γύρω από αυτή την συνωνυμία, αλλά κυρίως γύρω από την διαφορετική τους πολιτική τοποθέτηση που γίνεται αφετηρία για μια σειρά παρεξηγήσεων.
Ο καμβάς εμπλουτίζεται από ένα ερωτευμένο πλουσιοκόριτσο, μια μάνα-εργατομάνα, διαπλεκόμενους, βιοπαλαιστές, ψέματα και δεν συμμαζεύεται...

Λίγα λόγια για την υπόθεση:
Σε μια μεγάλη αυλή κατοικούν τρία εξαδέλφια που έχουν το ίδιο ονοματεπώνυμο: Χρήστος Δελημάνης. Ο πρώτος είναι αστυφύλακας, ο δεύτερος κομμουνιστής και μόνιμα άνεργος, και ο τρίτος είναι ένας σεσημασμένος ψιλοαπατεώνας. Μια μέρα, ο αστυφύλακας Δελημάνης συλλαμβάνει μια όμορφη κοπέλα, την Έφη, επειδή είχε μπει κρυφά στο σπίτι του εραστή της αδελφής της, για να κλέψει κάποια ερωτικά γράμματα. Η Έφη ξεφουρνίζει ένα σωρό ψέματα ως προς το ποια είναι, αλλά στην πραγματικότητα είναι η κόρη του πρώην Υπουργού Δημόσιας Τάξης, κι έτσι ο τυχερός αστυφύλακας Δελημάνης μετατίθεται στη Γενική Ασφάλεια, γίνεται δεκτός στη Σχολή Υπαστυνόμων και τέλος κερδίζει και την καρδιά της κοπέλας.

«Όποιος δουλεύει πάει μπροστά με την αξία του και μόνο με την αξία του!»
(Χρήστος – αστυνομικός)

Σπάνιο ραδιοφωνικό θεατρικό έργο η πρώτη μετάδοση του οποίου έγινε στις 28 Δεκεμβρίου 1986.
Οι συντελεστές του έργου για το Ραδιοφωνικό Θέατρο.

  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντίνος Δημόπουλος
  • ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ντίνος Δημόπουλος
  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Βέρα Κρούσκα, Ρένα Βενιέρη, Στέλιος Παύλου, Θάνος Καλλιώρας, Χρήστος Βαλαβανίδης, Χλόη Λιάσκου, Χρυσούλα Διαβάτη, Νίκος Κάπιος, Μίμης Χρυσομάλλης, Θεοδόσης Ισαακίδης, Πόπη Λιναρδάτου, Ελευθερία Σπανού, Παντελής Κοκκόσης, Ράνια Ιορδανίδου.
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΗΧΩΝ: Γίτσα Βαλμά
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Δημήτρης Πουλόπουλος.
  • ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Βύκη Μουνδρέα
  • ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ: 1986
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 ώρα και 29 λεπτά

Επίκαιρο και εύθημο πρόγραμμα του Ραδιοφωνικού Σταθμού από τον Κώστα Πρετεντέρη

Οι συντελεστές του προγράμματος για το Ραδιοφωνικό Θέατρο

  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ελένη Χατζηαργύρη, Χρήστος Ευθυμίου, Νίκος Σταυρίδης, Ντόρα Μπολωνάκη, Σταύρος Ξενίδης, Άννη Παπακωνσταντίνου, Γιάννης Φέρμης, Κατερίνα Γιουλάκη, Γιώργος Πλούτης, Δημήτρης Νικολαΐδης.
  • ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ: Λέλα Ζωγράφου, Μιχάλης Χελιώτης
  • ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ: Χορωδία και μαντολινάτα υπό την διεύθυνση του Νίκου Τσιλίφη, ή Γιοβάνα, και ο Αλέκος Πάντας.
  • ΣΥΜΕΤΕΧΕΙ: Μουσικό Συγκρότημα υπό την διεύθυνη του Ιωσήφ Ριτσιάδη.
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Χρήστος Μουραμπάς.
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γιώργος Θεοδοσιάδης.
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 43 λεπτά

Η σημερινή ακρόαση της παράστασης του έργου, ρέπει προς μια γλυκιά, ρετρό ανάμνηση, μεταφέρει τον θεατή σε μία άλλη πιο αθώα εποχή. Όχι ότι και τότε που γράφτηκε το έργο, η εποχή εκείνη ήταν ήρεμη. Κάθε άλλο.
Παραμονές των Ιουλιανών του καλοκαιριού του 1965 πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα του έργου, μέσα σε μία Αθήνα που «έβραζε», σε μία Αθήνα που ετοιμαζόταν να βιώσει τον «Ελληνικό Μάη του ‘68». Σαφέστατες οι αιχμές του έργου για την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της εποχής. Αιχμές που ταιριάζουν απόλυτα και σήμερα, στην σύγχρονη πραγματικότητα κατά την οποία έχει ξεσπάσει μία ανεπανάληπτη οικονομική, κοινωνική και πολιτική κρίση. Η διαφορά του τότε με το σήμερα, εντοπίζεται στην ποιότητα των ανθρώπων.
Σκιαγραφώντας τους νεοέλληνες της εποχής τους, οι Γιαλαμάς – Πρετεντέρης, γράφουν τη μόνη ίσως κωμωδία όπου δεν υπάρχουν "καλοί" και "κακοί". Όλοι οι ήρωες είναι έντιμοι. Ακόμη και οι περιθωριακοί χαρακτήρες του έργου, κινούνται μέσα σε ένα πλαίσιο ήθους, όπου ο καθένας οριοθετεί τον εαυτό του. Το πλαίσιο αυτό ορίζει το μέτρο – την αρετή του μέτρου. Αυτό το μέτρο μάλλον έχει χαθεί σήμερα και το ανεπανάληπτο ελληνικό φιλότιμο, που «πρωταγωνιστεί» στο κείμενο.

Οι συγγραφείς με το ήθος και το φιλότιμο δίνουν τη λύση. Ως "από μηχανής θεός" το ελληνικό φιλότιμο λύνει όλα τα προβλήματα και γεννά ελπίδα.

Λίγα λόγια για την υπόθεση:
Ένα νεαρό ζευγάρι, έχει μόλις παντρευτεί και λόγω οικονομικών προβλημάτων αδυνατεί να εγκατασταθεί σε δικό του σπίτι. Φιλοξενούνται από την μητριά της κοπέλας, η οποία έχει χωρίσει με τον άντρα της και σκοπεύει σύντομα να ξαναπαντρευτεί με ένα δημόσιο υπάλληλο, οπότε επείγει η μετεγκατάσταση του νέου ζευγαριού, προκειμένου στο σπίτι να μείνει το ώριμο ζευγάρι. Μόνη ελπίδα για τους νέους η χρηματική βοήθεια του πατέρα της κοπέλας, ο οποίος ως μουσικός νυχτερινών κέντρων έχει υποσχεθεί ότι, θα βοηθήσει οικονομικά την κόρη του. Ο μουσικός όμως έχει και το ελάττωμα του τζόγου, με αποτέλεσμα η πολυαναμενόμενη δόση του σπιτιού για τον εργολάβο, να δείχνει όνειρο απατηλό...
Από εκεί ξεκινούν οι περιπέτειες του νεαρού ζευγαριού, το οποίο προκειμένου να χτίσει το σπίτι του, μπλέκεται σε ένα λαβύρινθο καταστάσεων που γεννούν γέλιο – και ενίοτε δάκρυ.

Το έργο πρωτανέβηκε το καλοκαίρι του 1965 στο θέατρο Μινώα από την «Ελληνική Λαϊκή Σκηνή» της Χριστίνας Σύλβα σε σκηνοθεσία Δημήτρη Νικολαΐδη.
Το 1967 το θεατρικό έργο διασκευάστηκε για τη μεγάλη οθόνη, σε σενάριο των δύο συγγραφέων, σκηνοθεσία του Ντίμη Δαδήρα και μουσική του Γιώργου Ζαμπέτα. Η διανομή βασίστηκε σε εκείνη του πρώτου θεατρικού ανεβάσματος.

Την ίδια χρονιά που έγινε ταινία μπήκε στους ραδιοθαλάμους και γράφτηκε στη μαγνητοταινία με πολλούς κοινούς, με αυτούς της κινηματογραφικής εκδοχής, ηθοποιούς.
Οι συντελεστές του έργου για το Ραδιοφωνικό Θέατρο της Κυριακής.

  • ΡΑΔΙΟΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ - ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ: Δημήτρης Νικολαΐδης
  • ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Σοφία Μιχαλίτση
  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Σμάρω Στεφανίδου, Γιώργος Γαβριηλίδης, Στέφανος Λυναίος, Χριστίνα Σύλβα, Γιάννης Βογιατζής, Γιάννης Μιχαλόπουλος, Πέτρος Λεωκράτης, Σούλη Σαμπάχ-Νικολαΐδη, Λένα Μαβίλη, Ανδρέας Μπάρκουλης, Κώστας Παληός, Φραγκούλης Φραγκούλης, Χρυσή Κοζύρη.
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΗΧΩΝ: Άρτεμης Τροΐζου
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Στέφανος Ευαγγελίου.
  • ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ: 1967
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 ώρα και 43 λεπτά

Ένα εύθυμο πρόγραμμα του Κώστα Πρετεντέρη, ηχογραφημένο στα στούντιο του ΕΙΡ στο Ζάππειο. Ο Κώστας Πρετεντέρης διέπρεψε σε πολλά είδη θεάματος, ενώ για το ραδιόφωνο έγραψε πολλές επιθεωρήσεις και εύθυμες σειρές που άφησαν εποχή.
Όπως έγραψε ο Μάριος Πλωρίτης "Ο Πρετεντέρης σε όσα έγραψε γελάει με τα πάθη και τα παθήματα των ανθρώπων και της εποχής, δεν σαρκάζει με κακεντρέχεια. Ευθυμεί το θέατρο, δεν το ευτελίζει. Τέρπει το κοινό, δεν το εκβαραθρώνει. Και αυτό δεν είναι μικρό χάρισμα και δώρημα, σ' ένα καιρό και σ' ένα κόσμο όπου το γέλιο παίρνει συχνά τη μορφή βιασμού και εκφαυλισμού".

Η πρώτη εκπομπή έγινε στις 13 Μαΐου του 1961.

Οι συντελεστές του προγράμματος "Η Νύχτα είναι του Λεωνίδα" του Πρετεντέρης στο Ραδιοφωνικό Θέατρο.

  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Κάρτερ.
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γιώργος Κάρτερ.
  • ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ιφιγένεια Ευθυμιάτου.
  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Χρήστος Ευθυμίου, Λουκιανός Ροζάν, Δημήτρης Νικολαϊδης, Ταϋγέτη, Κάκια Κοντοπούλου, Απόλλων Γαβριηλίδης, Γιάννα Ολυμπίου, Σταύρος Ξενίδης.
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΗΧΩΝ: Θανάση Πολίτη.
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Χρήστος Μουραμπάς.
  • ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ: 5 Μαΐου 1961.
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 25 λεπτά

Μια χαρούμενη αναδρομή στην πρωτοχρονιάτικη Αθήνα του παλιού καιρού (το έργο αναφέρεται και στη πρωτοχρονιά του 1889).

Οι συντελεστές της θεατρικής αναδρομής στις "Πρωτοχρονιές της παλιάς Αθήνας" του Κώστα Πρετεντέρης στο Ραδιοφωνικό Θέατρο.

  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Λουκιανός Ροζάν, Νάσος Κεδράκας, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Αλέκος Ουντινότης, Γιώργος Κρίνος, Χρήστος Τσαγανέας, Πόπη Κόντου, Λευτέρης Σφακιανάκης, Ταϋγέτη Μπασούρη, Νέλη Ρούμπου, Άση Μιχαηλίδου, Γιάννης Φέρμης, Γιώργος Πλούτης, Ευγενεία Περιορή, Δημήτρης Νικολαΐδης, Κατερίνα Γιουλάκη, Μπέμπη Μωραϊτοπούλου, Δήμος Σταρένιος, Νάντια Χωραφά, Σούλη Σαμπάχ, Βήρων Πάλλης, Φραγγούλης Φραγγούλης, Ρένος Βρετάκος, Μίμης Φωτόπουλος.
  • ΣΥΜΕΤΕΧΕΙ: Μουσικό κουαρτέτο υπό την διεύθυνση του Ιωσήφ Ριτσιάν.
  • ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Χρήστος Μουραμπάς.
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γιώργος Θεοδοσιάδης.
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 55 λεπτά

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΑΠΟΛΑΥΣΕΤΕ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ| Αλλαγή Κατηγορίας

Νίκος Καζαντζάκης

Ήταν ένας έλληνας συγγραφέας, δημοσιογράφος, πολιτικός, μουσικός, ποιητής, φιλόσοφος με πλούσιο έργο.

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Μιχαήλ Χουρμούζης

Ο Μιχαήλ Χουρμούζης είναι γνωστός στο χώρο τις λογοτεχνίας, κυρίως για τις θεατρικές του κωμωδίες.

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Δημήτρης Ψαθάς

Ο Δημήτρης Ψαθάς, υπήρξε ένας πολυγραφότατος Έλληνας χρονογράφος δημοσιογράφος, ευθυμογράφος και θεατρικός συγγραφέας.

ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΨΗΦΙΑΚΑ ΟΜΙΛΟΥΝΤΑ ΒΙΒΛΙΑ

>>>>>>